Werk

We willen graag dat zoveel mogelijk mensen aan het werk gaan. Bij om- en bijscholing richten we ons daarom op iemands talenten en mogelijkheden, en hoe die aansluiten bij de arbeidsmarkt. Wanneer de stap naar regulier werk nog te groot is, begeleiden we iemand naar passend werk. Wij willen verder dat het onderwijs en het bedrijfsleven nauw samen werkt om ervoor te zorgen dat er voldoende passende banen zijn voor mensen die klaar zijn met hun opleiding. Wie naar vermogen bijdraagt, kan op onze ondersteuning rekenen. Je kunt wanneer nodig een bijstandsuitkering krijgen. Wel verwachten wij een tegenprestatie (bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk), omdat we het belangrijk vinden dat mensen blijven meedoen in de samenleving. Wij willen dat als je van een uitkering naar een betaalde baan gaat, dat je er in inkomen op vooruit gaat. Zo voorkomen we nieuwe armoedevallen. Uitkeringsgerechtigden die onvoldoende ingeburgerd zijn, kunnen wat ons betreft  als tegenprestatie verplicht worden om te werken aan inburgering en integratie. Verder moet het oordeel over fraude wat ons betreft tot stand komen door mensenwerk. Bij problematische schulden zorgen we voor ademruimte, zodat iemand die problemen met een schuldhulpverlener rustig op een rij kan zetten. Bij schuldhulpverlening hebben we specifiek aandacht voor de mentale problemen die het gevolg kunnen zijn van schulden. Wanneer er signalen zijn dat schulden ontstaan, bieden we zo vroeg mogelijk hulp aan. Verder vinden we het belangrijk dat ook private partijen schuldhulpverlening aanbieden in onze gemeente.