Verslag raadsvergadering 28 oktober 2015

Tijdens de raadsvergadering van vorige week, stond vooral het Noorderplantsoen centraal. Uit een enquête van de gemeente, bleek dat 83% van de Stadjers geen overlast ervaart. Voor de #VVD was dit aanleiding om een motie in te dienen, waarin geconcludeerd wordt dat het Noorderplantsoen in balans is. Het college werd verzocht deze balans in stand te houden.

Uit de enquête bleek verder dat de Stadjers het Noorderplantsoen gemiddeld een 7,9 geven. “In het Noorderplantsoen gaat het om de balans tussen leefbaarheid en gezelligheid. Wat de VVD betreft is deze balans in orde. Zodra deze balans wordt verstoord, moet er worden gehandhaafd”,aldus fractievoorzitter Sabine Koebrugge. De motie werd door een brede meerderheid gesteund.

Daarnaast is er besloten dat de gemeente een vriendschapsrelatie aangaat met de Chinese stad Yantai. Dit gebeurt omdat deRUG daar een vestiging wil openen. In China is het lastig om iets voor elkaar te krijgen zonder steun van de overheid. Om de uitbreiding van de RUG, die ook voordelen voor de stad zal hebben op het gebied van kennisdeling en extrabanen, niet in de weg te zitten, ziet de VVD ziet meerwaarde in deze relatie.Bovendien zijn er geen kosten gemoeid met deze vriendschapsrelatie. De VVD maakt bij het aangaan van dergelijke relaties de afweging of het gepaard gaat met economische belangen en keurt relaties gericht op ontwikkelingssamenwerking af.

Verder sprak de raad over TTIP, het vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS. De onderhandelingen hierover zijn nog gaande, maar eenmeerderheid van de raad vreest nadelige gevolgen van dit verdrag. De VVD kan zich hier niet in vinden. ‘Mits er wordt ingezet op vrijhandel en een sterkere economische positie voor Nederland, verdient deze onderhandeling onze steun’,aldus VVD-raadslid Jasper Honkoop.

Tenslotte wilden de SP en Student&Stad het minimumjeugdloon opheffen voor de gemeente en zou de gemeente met werkgevers in gesprek moeten om dit ook door te voeren. Bij de gemeente zelf is het überhaupt niet aan de orde, omdat er geen mensen voor het minimumjeugdloon werken en wat betreft de werkgevers is het volgens de VVD hun eigen keuze om dit te beslissen. Bovendien zou dit nadelige effecten hebben op het aantal banen voorjongeren. ‘De VVD is voor meer banen voor jongeren. Afschaffing van het minimumjeugdloon zorgt voor hogere loonkosten, waardoor er minder banen beschikbaar zullen zijn voor jongeren’, aldus fractievoorzitter Koebrugge.

Op 11 november vindt de volgende raadsvergadering plaats.Tijdens deze raadsvergadering zal de begroting van 2016 worden besproken. U kunt de begroting bekijken via deze interactieve website van de gemeente. Klik hier om deze pagina te bezoeken.