Verslag raadsvergadering 30 september 2015

Afgelopen woensdag was het weer tijd voor een raadsvergadering. Er werd onder andere besloten het college met meetbare doelstellingen moet komen voor het project ‘Ondernemen in de bijstand’. Daarnaast werd gesproken over de bedrijfsbeëindiging van Veiligheidszorg Noord.

De gemeente start deze maand met de pilot ‘Ondernemen in de bijstand’. Deze pilot moet ervoor zorgen dat er meer mensen uit de bijstand vloeien. Voor de VVD is deze pilot een goede mogelijkheid om ondernemerschap te stimuleren en mensen met een bijstandsuitkering te activeren. Samen met onder andere het CDA heeft de VVD een motie ingediend om het college aan te sporen concrete doelen voor de pilot te bepalen. Zonder deze doelen kan het succes van de pilot namelijk niet worden gemeten.

Daarnaast werden de gevolgen van de bedrijfsbeëindiging van Veiligheidszorg Noord (VZN) besproken. VZN is in 1996 opgericht om - gesteund met diverse overheidssubsidies - mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Inmiddels zijn alle subsidies achter dit concept verdwenen en kan deze manier van inhuren niet meer uit. Een bedrijfsbeëindiging is onvermijdelijk, omdat de stad Groningen op dit moment ongeveer de helft van de mensen van VZN inhuurt. Daar de gemeente zelf in het verleden dit “bedrijf” heeft opgericht, heeft de gemeente naar mening van de VVD ook een verantwoordelijkheid jegens de werknemers van VZN. Dit betekent volgens de VVD echter niet dat iedereen in dienst van de gemeente moet komen. Het is immers ook mogelijk om in een aanbesteding eisen te stellen zodat het personeel van VZN overgenomen wordt. Hoewel de VVD dit anders ziet, heeft een meerderheid van de gemeenteraad besloten dat de gebouwenbeveiligers van Veiligheidszorg Noord alsnog door de gemeente in dienst worden genomen. De VVD betreurt dit. ‘Door de beveiligers mee te nemen in een aanbesteding, zijn deze mensen gegarandeerd van hun baan. De beveiligers zijn beter af bij een bedrijf dan bij een krimpende gemeente’, aldus fractievoorzitter Sabine Koebrugge. Ondanks dat ook de burgemeester aangaf dat deze mensen bij een bedrijf beter af zijn, besloot de gemeenteraad dus anders.

Ook werd er besloten dat het WIJ-team in Beijum een nieuw gebouw krijgt. Wijkbewoners kunnen bij dit team terecht als zij vragen hebben of ondersteuning nodig zijn op het gebied van zorg en welzijn. Vanuit deze nieuwe centrale plek zou dit team beter kunnen werken.

Tenslotte besloot de gemeenteraad tot een investering in het Zeefgebouw op het Suikerunieterrein. Door deze investering kan het gebouw ook in de winter worden gebruikt voor evenementen. ‘Investering in het Zeefgebouw is hard nodig, omdat het gebouw nu niet bestand is tegen vrieskou. Het gebouw zal anders onbruikbaar worden’, aldus VVD-raadslid Max Blom.

De volgende raadsvergadering zal plaatsvinden op 28 oktober. Als u vragen heeft met betrekking tot de laatste vergadering, dan kunt u contact opnemen met de fractie via vvd@raad.groningen.nl of met een individueel fractielid.