Blokkade boottrailerhelling Oostersluis opgelost

In juli 2015 stelde raadslid Max Blom namens de fractie van de VVD schriftelijke vragen aan het college over de bereikbaarheid van de boottrailerhelling nabij de Oostersluis. Aanleiding was dat de toegang tot de helling via het parkeerterrein van de Praxis loopt en dat Praxis die toegang zomaar had afgesloten met zandzakken en paaltjes. Daardoor was het niet meer mogelijk om met een auto met boottrailer bij de helling te komen, terwijl de gemeente die helling in het voorjaar juist helemaal had laten renoveren. De VVD fractie vond dat de helling dus volop gebruikt moest kunnen worden, zeker omdat het vaarseizoen in volle gang was.

In de beantwoording van de vragen geeft het college aan het volledig eens te zijn met de stelling dat derden de toegang tot de helling niet mogen blokkeren en het veelvuldig gebruik van de helling, met de VVD,  toe te juichen. Het parkeerterrein wordt door Praxis gehuurd van een commerciële partij, waarbij de afspraak met de gemeente geldt dat 18 van de 240 parkeerplaatsen voor algemeen gebruik zijn. Er is echter geen recht van overpad naar de helling en de gemeente is daar met Praxis over in overleg om een onbeperkte toegang te garanderen. In de tussentijd heeft Praxis de afsluitpaal weer verwijderd.

Daarnaast vraagt de VVD of een boottrailerhelling voor een stad met 200.000 inwoners niet aan de magere kant is. Eerder heeft de VVD al aangedrongen op een tweede helling in de wijk Reitdiephaven om zo de capaciteit uit te breiden. Het college zegt toe dit te onderzoeken in het ruimtelijk kader voor gebruik van water in de stad.

Het overleg tussen gemeente en Praxis is al langere tijd aan de gang en die lange duur is voor Praxis de aanleiding geweest om de toegang te blokkeren. Praxis heeft namelijk last van grote groepen forenzen die hun auto de hele dag op het terrein parkeren en van daar met de (vouw-)fiets verder reizen. Daarmee nemen ze plekken in die bedoeld zijn voor klanten van Praxis.

De VVD heeft er alle begrip voor dat de ondernemer dit gebruik wil tegen gaan. “De ondernemer betaalt voor het gebruik van de parkeerplaats. Als zijn klanten hier door oneigenlijk gebruik geen gebruik van kunnen maken, mist de ondernemer omzet en dat berokkent hem schade. Dat is niet de bedoeling”, aldus raadslid Max Blom.  “Het dan maar blokkeren van de gehele toegang is echter geen oplossing, zeker niet gelet op de gevolgen voor het gebruik van de helling. De VVD zal er op toezien dat er een definitieve en goede oplossing komt.”