Verslag raadsvergadering 24 juni 2015

Op woensdag 24 juni was de laatste reguliere raadsvergadering van het politieke seizoen 2014-2015. Op de agenda stond onder andere de binnenstadsvisie, de fietsstrategie van Groningen en de tegenprestatie voor bijstandsgerechtigden.

De VVD is positief over de binnenstadsvisie. Het is de bedoeling dat de bussen van de Grote Markt verdwijnen. Daarnaast zullen er ook geen bussen meer rijden door onder andere de Oosterstraat, Gelkingestraat en de Brugstraat. Volgens VVD wet-houder Joost van Keulen maakt deze visie de binnenstad toekomstbestendig. “Door met veel mensen in dit gebied te spreken, is er daarnaast ook al een groot draagvlak gecreëerd. Als er problemen ontstaan voor bijvoorbeeld ouderen of gehandicapten dan gaan wij op zoek naar creatieve oplossingen”, aldus van Keulen.

Bij de behandeling van de Woonvisie heeft de VVD nogmaals aangedrongen op de snelle ontwikkeling van het Suikerunie-terrein. "Het terrein en zijn ligging zijn te mooi om het braak te laten liggen en er liggen goede kansen voor woningbouw. Bovendien heeft gemeente fors in de aankoop geïnvesteerd en dat levert nu niets op", aldus raadslid Max Blom.

Omdat Groningen een echte fietsstad is, heeft het college een fietsstrategie gemaakt. Zo zullen er verkeerslichten fietsvriendelijk worden gemaakt, om te beginnen op de Paterswoldseweg. Voor de VVD is het prima dat er aandacht is voor fietsers, maar dit moet niet ten koste gaan van de doorstroming van andere verkeersstromen. “Verkeers-lichten zijn niet alleen voor fietsers vervelend, ook automobilisten en andere wegge-bruikers vinden verkeerslichten vervelend. De doorstroming van auto’s moet niet worden beperkt”, aldus fractievoorzitter Sabine Koebrugge. Om dit te bereiken heeft de VVD een motie ingediend om de fietsvriendelijke verkeerslichten aan de Paters-woldseweg stap voor stap in te voeren. Daarnaast wil de VVD dat de doorstroming van auto’s in de gaten wordt gehouden. Deze motie heeft helaas geen meerderheid behaald in de raad.

Tenslotte stond de tegenprestatie voor de bijstandsgerechtigde op de agenda. De VVD is voorstander van deze tegenprestatie. Dit biedt namelijk kansen voor extra vrijwilligers voor sportverenigingen en verzorgingstehuizen. Bovendien dragen uitke-ringsgerechtigden op die manier een steentje bij aan de samenleving én werken ze aan hun eigen ontwikkeling. Het college kiest ervoor om mensen in de bijstand te stimule-ren waar dit mogelijk is en een tegenprestatie te verwachten waar dit nodig is. “Het beleid dat wordt voorgesteld door het college, steunt de VVD. Dit zorgt er namelijk voor dat bijstandsgerechtigden in Groningen actief worden, en meer betrokken wor-den bij de samenleving”, aldus raadslid Jasper Honkoop.

Naast deze punten werden de volgende onderwerpen besproken:

• De 15%-regeling, waarbij maximaal 15% van de woningen in een straat kamers mag verhuren, zal veranderen in een omgevingstoets. Dit geeft ruimte voor maatwerk en zorgt ervoor dat nieuwe kamers kunnen komen, daar waar dat kan.
  • Door middel van een zogenaamde “Talentscan” zal de gemeente mensen met een bijstandsuitkering screenen op hun talenten. Op deze manier kunnen deze mensen beter begeleid worden in het re-integratiebeleid.