Woordvoering Sabine Koebrugge Voorjaarsdebat 2015

Voorzitter,

De VVD zit nu bijna 3 jaar in het college en dat kan men merken in de stad. Ondernemers en stadjers krijgen meer ruimte en eindelijk wordt er orde op zaken gesteld. Het is u ongetwijfeld bekend dat de VVD voor een kleine rol voor de gemeente is. We werken aan een efficiëntere gemeente inclusief een ambtelijk apparaat dat doet wat het moet doen en laat wat het moet laten. Dit alles doen wij om geldverspilling tegen te gaan. Alles wat de gemeente doet, moet ook betaald worden en dat doen wij met elkaar. We betalen immers met z’n allen mee aan de uitgaven die de gemeente doet. Volgens de VVD moeten die uitgaven dus zinvol zijn om verspilling van belastinggeld tegen te gaan. Zijn we er al? Nee. Zijn we op de goede weg? Jazeker.

De VVD is blij dat de financiële positie van de stad weer verbetert. Eventuele tegenvallers hoeven daarom niet direct funest te zijn voor de ambities van dit college. Dit betekent echter niet dat het prettig is als we meteen met dergelijke tegenvallers te maken krijgen. Hopelijk voorkomt het college een dergelijke rekenfout zoals nu gemaakt is, daarom in de toekomst.

Hoewel we op de goede weg zijn naar gezonde gemeentefinanciën zijn we er nog niet. Voor de lange termijn worden de benodigde bezuinigingen namelijk nog niet gehaald. Dus ook wij als raad moeten aan het werk. Er zullen heldere keuzes gemaakt moeten worden in wat de gemeente wel en niet moet doen.

Lukraak geld uitgeven ziet de VVD daarom niet zitten. Het moet duidelijk zijn waarom geld uitgegeven wordt en het is goed als hier een bepaalde consistente lijn in zit. Dit betekent echter niet dat we gebaat zijn bij het steeds maar weer opnieuw uitwerken van visies en analyses. Als we beslissen om iets te doen, dan mag je er ook vanuit gaan dat iedereen daar naar handelt. Gebeurt dit niet, dan is er iets anders aan de hand en heeft het nog maar een keer opschrijven, totaal geen nut.

Als we bijvoorbeeld willen dat de gemeente een voorbeeldfunctie pakt als het gaat om duurzaamheid. Doe dat dan gewoon. Kijk bijvoorbeeld naar de verlichting langs het Sontwegtrace, waar op initiatief van de VVD lantaarnpalen zijn geplaatst die opladen met zonne-energie. Groot voordeel van deze verlichting is bovendien dat ze kosten hebben bespaard, doordat graafwerkzaamheden voor kabels overbodig waren. Integrale visies en extra raadscommissievergaderingen om het er maar weer eens over te hebben, hadden hierbij echt niets opgelost. Ook eindeloos analyseren levert niets op. Daarnaast betekent minder beleid maken, ook minder mensen. Dus een bezuiniging. De gemeente mag wat de VVD betreft echt nog wel efficiënter werken. Dat kan dus door niet op werkelijk waar allés beleid te willen maken.

Zorg gewoon dat je doet wat je afgesproken hebt. Waar wat de VVD betreft daarom onmiddellijk een streep doorheen mag zijn zogenaamde BEA’s en FEA’s: boom effect analyses* en fiets effect analyses. Laten we nou stoppen met alles tot in den treure analyseren en het gewoon dóen!

Daarnaast zou de VVD graag zien dat eventuele meevallers of besparingen niet meteen worden uitgegeven, maar we eerst beter kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze uitgaven in totaal naar beneden worden geschroefd. 13 miljoen structureel vind je niet door af en toe ergens met een kaasschaaf overheen te gaan. Dit vraagt heldere keuzes. Bovendien staat er vanaf 2017 al een structurele bezuiniging van 5 miljoen ingeboekt door ICT uit te besteden. Hoe staat het hiermee? Verwacht het college dat deze bezuiniging wordt gehaald in 2017?

Uiteindelijk kan de gemeente alleen een kleine rol hebben op het moment dat zoveel mogelijk mensen in hun eigen behoefte kunnen voorzien. Niet iedereen kan dat, dat zijn wij ons zeer bewust, maar iedereen die dat wel kan of maar enigszins kan, zou een steentje moeten bijdragen. Dit betekent echter wel dat er voldoende banen moeten zijn, zodat onze inwoners ook daadwerkelijk in hun eigen inkomen kunnen voorzien. Het is heel goed dat de gemeente nu begint met screenen van de uitkeringsgerechtigden. De VVD heeft hier immers zelf - met support van PvdA en D66 - om gevraagd per motie. Als we weten wat de kwaliteiten zijn van de mensen die nu een uitkering ontvangen, kunnen ze immers ook beter gematched worden met beschikbare banen. We moeten echter geen valse verwachtingen wekken. Het screenen van het bestand met werkzoekenden, betekent nog niet automatisch dat deze mensen vervolgens ook snel aan het werk zijn. Hier is meer voor nodig. Uiteraard de eigen verantwoordelijkheid van de werkloze om een baan te zoeken, maar ook banen!

De VVD vindt het daarom van groot belang dat de aandacht uitgaat naar werkgelegenheid. Niet de overheid, maar de bedrijven creëren banen en daarvoor moeten zij alle ruimte krijgen. Ruimte voor ondernemerschap, een goed bereikbare stad en regio en geen onnodige lasten zijn hierbij van belang. Kortom, een aantrekkelijk ondernemersklimaat. Dit zorgt ervoor dat het bedrijfsleven de ruimte krijgt om nieuwe banen te realiseren en dat is precies wat Groningen nodig heeft: werk!

Voorzitter, de VVD is tevreden met de koers die dit college heeft uitgezet. Het is belangrijk voor de stad dat de financiën op orde zijn en dat ondernemers de ruimte krijgen, zodat de werkgelegenheid aantrekt. Wij hebben geen moties, maar adviseren het college: houd koers!

* BEA’s kosten gemiddeld 4.000 euro per stuk en per jaar worden er zo’n 20 tot 30 gemaakt.