VVD Groningen presenteert plan "Hoe het kan" voor meer woningen en beter wonen

Als VVD Groningen hebben wij het plan geïntroduceerd "Hoe het kan", een uitgebreid voorstel met 45 maatregelen om de woningmarkt in Groningen te verbeteren. Dit plan richt zich op het creëren van een gezonde woningmarkt voor iedereen.

Groeiende gemeente

Groningen groeit snel. In 2005 woonden er nog 180.000 mensen in de gemeente, nu zijn dat er bijna 244.000. Deze groei zet door en leidt tot een groot woningtekort. In 2025 zullen er 10.000 woningen te weinig zijn. "Daarom komen we nu met dit voorstel," zegt VVD-raadslid Rik Heiner. "We kunnen niet langer wachten en hebben nu actie nodig."

Belangrijke punten uit het plan

Een van de hoofddoelen van het plan is om mensen te helpen de volgende stap in hun wooncarrière te zetten. Dit betekent dat grote gezinswoningen vrijkomen voor gezinnen en dat ouderen kunnen verhuizen naar woonzorgvoorzieningen. Ook wordt er ruimte geboden voor optoppen, zodat meer mensen op dezelfde oppervlakte kunnen wonen.

Daarnaast moet de gemeente zich dienstbaarder opstellen. Dit betekent onder andere dat eindeloos procederen tegen bouwers moet stoppen. Er moet gezocht worden naar nieuwe bouwlocaties en slim gebruik worden gemaakt van de huidige woningvoorraad.

Concrete oplossingen

Het plan "Hoe het kan" bevat onder andere:

* Meer bouwen: Sneller en meer huizen realiseren voor verschillende doelgroepen.

* Minder regels: Simpele en snelle goedkeuring van bouwprojecten.

* Slim gebruik van bestaande gebouwen: Optoppen en herbestemmen van panden.

* Nieuwe bouwlocaties: Actief zoeken naar plekken om te bouwen.

* Beter doorstromen: Huizen beschikbaar maken voor de juiste mensen.

Gezonde woningmarkt

Dit voorstel zorgt uiteindelijk voor een gezonde woningmarkt in Groningen. Het plan wordt binnenkort in de gemeenteraad besproken, waar andere partijen hun mening zullen geven. "We kunnen blijven zeggen dat het niet opschiet, maar wij komen met concrete oplossingen," aldus Rik Heiner. "Het zal moeilijk zijn om hier nee tegen te zeggen."

Het hele initiatiefvoorstel is hier te lezen: https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Initiatiefvoorstel-Hoe-het-kan-VVD-25-juni-2024.pdf. Wilt u meer weten? Neem contact op met Rik Heiner via rik.heiner@raadgroningen.nl.