Uit de Raad: De gemeente rekening

Woensdag 10 juli behandelden we in de gemeenteraad de rekening van 2023, dat is de financiële en beleidsmatige verantwoording van het jaar 2023. Het jaar is met een overschot afgesloten, dat is natuurlijk een goed punt, maar komt voornamelijk door dat voorgenomen zaken niet zijn uitgevoerd en een meevaller van het kabinet.

Waar we als VVD vooral op in zijn gegaan is datgene wat in 2023 op het gebied van wonen, werken en leven beter had gekund. Aan het eind trokken we de conclusie dat in 2023 wederom de rechtervleugel in het bestuur van onze gemeente node werd gemist.
Bent u benieuwd naar de hele woordvoering? Lees dan hieronder de hele woordvoering.

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Ietje Jacobs-Setz via Ietje.jacobs@raadgroningen.nl

Woordvoering rekening raad
In 2022 hebben we bij het voorjaarsdebat aangegeven wat voor ons als VVD belangrijk is langs de lijnen van wonen, werken en leven. Uiteraard hoort daar de financiële afwikkeling bij; daar hebben we het vorige week uitgebreid over gehad, dus dat ga ik vandaag niet herhalen.

Wel wil ik aangeven wat wij hebben gemist op het gebied van wonen, werken en leven.
Wonen
Groningen is een populaire gemeente om te wonen: een bruisende stad, mooie wijken, levendige dorpen en een groene oase van rust in het buitengebied. Onze gemeente kan en wil groeien. Wij vinden het dan ook vrij treurig om te constateren dat voor het zoveelste jaar op rij de bouwnorm niet is gehaald. Dat terwijl er zoveel behoefte aan woningen is en er bouwers en ontwikkelaars in de rij staan om te bouwen. Maar goed, snelheid en publieke regie gaan niet samen, blijkt maar weer.

Voor de VVD is het belangrijk dat we grote projecten aanpakken, zoals de Held 3 (de Nieuwe Held). Helaas is dat ook niet gestart in 2023, evenals kleinschalige initiatieven zoals aan de Van Heemskerckstraat. Wat ons betreft is het een slechte zaak als de gemeente tegen dergelijke initiatieven procedeert: een rommelig stukje Groningen waar een particulier 26 appartementen wil neerzetten. Wij zien het in tijden van woningnood als een uitkomst. Wat ons betreft gaat bouwen boven procederen.

Maar er is hoop: de VVD heeft een dijk van een plan ingediend om de woningmarkt van het slot te halen en de woningbouw te versnellen.

Werken
Het aantal banen in onze gemeente is gegroeid, dat is natuurlijk mooi! Toch zien we dat de krapte op de arbeidsmarkt ook zijn sporen achterlaat: bedrijven gaan dicht en we gaan zwembaden tijdelijk sluiten. Dit, gekoppeld aan een onbenut arbeidspotentieel in onze gemeente, is en blijft zorgelijk. Daarnaast spreken wij ook mensen die in de bijstand zitten en niet door de gemeente worden gewezen op welke vacature dan ook, bijvoorbeeld of ze badmeester willen worden. Dat baart ons zorgen: in hoeverre doen we ons uiterste best om mensen aan het werk te krijgen? Immers, een baan is zoveel meer dan een inkomen alleen.

Een van de grootste werkgevers is natuurlijk het MKB, onze middenstanders in het centrum, in de wijken, de buurten, de dorpen of soms alleen in een straat. Wat ons betreft is dit een beroepsgroep om te koesteren: ze bezorgen heel veel mensen een baan, een inkomen en geven bestaanszekerheid aan vele gezinnen. Het is dan ook vervelend te constateren dat de relatie in 2023 een enorme deuk heeft opgelopen door de enorme miskleun met de reclamebelasting, die niet alleen ondernemers treft, maar ook kerken, sportverenigingen en instellingen. Het gaat niet alleen om de invoering van de belasting (gewoon een gevalletje alsof er een pinautomaat aan de gevel hangt), maar ook de uiterst gebrekkige communicatie van college en coalitiepartijen hierover.

Om te laten zien hoe het ook kan, hebben de ondernemersverenigingen in Groningen ons uitgenodigd voor een - overigens zeer goed georganiseerd - bezoek aan Tilburg om te zien hoe de gemeente en ondernemers daar samenwerken. Slechts de helft van de raadsfracties nam de moeite om mee te gaan. Zie hier de intrinsieke belangstelling in onze economische motor. Het eind van 2023 was zo mogelijk nog dramatischer: plotseling een brief op de kraam, met de mededeling dat per 1 januari elke dag de kraam moet worden afgebroken voor alle kramen in de gemeente die normaal gesproken dag en nacht op dezelfde plek staan. Uiteindelijk was de brief onbedoeld verstuurd, maar de boodschap klopte en nadien ging men in gesprek. Hierover zullen we komend najaar spreken, wat mijn fractie betreft.

Leven
Leven in onze gemeente is soms een zegen en soms een uitdaging. Veel van onze inwoners houden van een nette omgeving en ergeren zich mateloos aan het verloederende aangezicht van ons gemeentelijk groen in de "maai mei niet"-periode, die helaas veel langer duurt dan de 32 dagen van mei. Naast het verloederende aangezicht levert dit op diverse plekken gevaarlijke situaties op voor fietsers en automobilisten. Daarnaast ergeren veel mensen zich aan asociale automobilisten, zelfs wij als vroemvroempartij. Helaas heeft de wethouder ons voorstel voor het aanschaffen van een lawaaiflitspaal niet omarmd. Maar zoals u weet, brengen we de overlast voor u in kaart; ook daar komen we op terug.

Tevens baart de veiligheid in onze gemeente ons veel zorgen, zowel de vreselijke steek- en schietincidenten in het openbaar, die veel impact hebben op betrokkenen en omstanders, als de verwevenheid van de boven- en onderwereld in onze gemeente. Ook zien we dat de grote hoeveelheid demonstraties veel capaciteit kost van onze handhavers, die dan niet elders in de gemeente kunnen worden ingezet. Doodzonde. Daarnaast hebben we ook in 2023 geen stappen gezet in het op orde brengen van het gewenste niveau van cameratoezicht in onze gemeente, wat ons betreft een gemiste kans.

Er valt nog veel te zeggen, voorzitter, maar een groot deel hebben we vorige week gedaan, dus ik laat het bij de woorden: ook in 2023 werd de rechtervleugel in het bestuur van onze gemeente erg gemist!