Uit de Raad: De gemeente rekening

Deze tijd van het jaar bespreken we de gemeenterekening. Dit is het jaarverslag van de gemeente over het vorige jaar en hierin vertelt de gemeente of en hoe zij haar doelen behaald heeft.

In het "sociaal domein" zijn de ambities en doelen van het college groot. Zo moet bereikt worden dat elk kind dezelfde kansen heeft en is het de bedoeling dat de gemiddelde levensverwachting voor al onze inwoners zo hoog wordt als in onze zuidelijke wijken (daar is deze dus significant hoger). Wij delen deze doelen, maar vinden het lastig om te beoordelen hoe ver het college is in het bereiken ervan, wij houden het college scherp hierop.

Een extra zorg hebben wij over het niet benutte arbeidspotentieel. De gemeente doet weliswaar het één en ander om mensen te helpen bij het vinden van werk en doet het beter dan een aantal jaren terug, maar alsnog zijn er veel mensen in onze gemeente die aan de kant staan. Wij spreken mensen die een beroep doen op bijstand, maar nog nooit gehoord hebben dat er veel vacatures zijn en wat voor vacatures. We blijven daarom daarover het college aanspreken en aansporen.

De hele gemeenterekening is hier te lezen: https://groningen.jaarverslag-2023.nl/

Wil je meer weten over de onderwerpen in het sociaal domein, neem dan contact op met Elisabeth Akkerman