Uit de raad: demonstratie bij de RUG

Al eerder hebben wij vragen gesteld over het kampement op het Harmonieplein. Als VVD hebben we toen gezegd dat het wel op een camping lijkt en dat studenten en medewerkers zich onveilig voelen

Maar gisteren diende de coalitie, onder leiding van de grootste fractie, namelijk GroenLinks, ineens een motie in dat de gemeente moet bemiddelen tussen de demonstranten en de RUG. Dit terwijl de demonstranten weigeren met de RUG te spreken en alleen zeggen dat ze weggaan als de RUG akkoord gaat met al hun eisen. Dan kun je wat ons betreft bemiddelen wat je wil, maar dan kom je er nooit uit. Terwijl wij achter de veilige muren van het stadhuis hierover debatteerden, escaleerde de situatie op straat. De “vredige” demonstranten gingen met de politie op de vuist. Gelukkig was dit aanleiding genoeg voor de burgemeester om het kampement te ontruimen. Eindstand: motie aangenomen, uiteraard hebben wij tegen bemiddeling gestemd, maar vlak na de stemming werd het kampement ontruimd en is er dus ook weinig om meer over te bemiddelen.

Wilt u meer weten? Neem contact op met Ietje Jacobs-Setz via ietje.jacobs@raadgroningen.nl.