Uit de Raad: gedoe rondom FC Groningen

De afgelopen tijd is er veel te doen geweest omtrent FC Groningen. Het mooie nieuws was natuurlijk dat de FC gepromoveerd is naar de Eredivisie. Maar dat is niet het enige: vertrekkend directeur Wouter Gudde gaf een groot interview in het DvhN en was te gast in een uitgebreide podcast waarin hij zei dat hij zich een trekpop van de gemeente voelde. Dit interview geeft in ieder geval aan dat de relatie tussen de FC en de gemeente niet goed is.

Samen met andere partijen hebben we vragen gesteld en een discussie gevoerd in de gemeenteraad. In het debat ging het ook al snel over mogelijke investeerders. Zou het aantrekkelijk zijn om de Euroborg voor een deel te verkopen aan een buitenlandse investeerder? Nu is de Euroborg van de gemeente en betaalt de FC huur voor het gebruik. Wat ons heel erg heeft verbaasd, is de opstelling van Wouter Gudde: communiceren via de krant over een investeerder die de Euroborg zou willen kopen, terwijl die investeerder zich allang heeft teruggetrokken. Het voeren van een dergelijke discussie is niet opportuun als er geen investeerder is; een zinloze als-dan discussie. De beelden over hoe waardevol een investeerder zou kunnen zijn, verschillen nogal. Wouter Gudde ziet als goed voorbeeld graag Manchester City, terwijl de gemeente het doemscenario van Vitesse ziet.

Volgens ons hoeft er geen onderzoek gedaan te worden naar de relatie tussen de FC en de gemeente. Gewoon met de nieuwe directeur rond de tafel gaan zitten en afspreken dat je niet communiceert via de media. Daarnaast is het voor de nieuwe directeur ook handig om een goede band met de gemeenteraad op te bouwen.

Wilt u meer weten? Neem contact op met Rik Heiner via rik.heiner@raadgroningen.nl.