Uit de Raad: Gebruik van verslavende middelen

In 2022 bleek uit rioolonderzoek dat er in Groningen relatief veel drugs gebruikt worden. Dit onderzoek was aanleiding om dieper te onderzoeken hoe het zit met het gebruik van verslavende middelen in Groningen. Het Trimbos-instituut heeft dit onderzocht en een aantal aanbevelingen gedaan. De gemeente legt nu een preventie- en handhavingsplan voor aan de gemeenteraad. Er wordt vooral ingezet op preventie. De VVD-fractie kan zich in het plan vinden. Wij denken dat voorkomen beter is dan genezen.

Een aantal fracties vindt dat de gemeente ook moet faciliteren dat mensen veilig drugs kunnen gebruiken als zij het toch doen. De VVD is het hier niet mee eens. Het is geen verantwoordelijkheid van de gemeente om pillen te testen.

Wilt u meer weten?

Neem contact op met Elisabeth Akkerman als woordvoerder via