VVD Groningen bezoekt Groningen Airport Eelde

Op donderdag 11 juni vond het bezoek van de VVD Groningen aan de Groningen Airport Eelde plaats. Deze avond was georganiseerd door de commissie gemeentelijke politiek. Er was een mooie opkomst, ongeveer 25 partijgenoten waren deze avond aanwezig.

De heer Van de Kreeke (directeur) hield een presentatie over de huidige stand van zaken en de (ambitieuze) plannen voor de toekomst. Volgens Van de Kreeke vervult de Groningen Airport Eelde een belangrijk maatschappelijk en economisch belang. Het is de luchthaven van deze regio voor zowel toeristen als zakelijke reizigers, biedt plaats aan opleidingscentra en medische vluchten en zorgt daarnaast voor 300 directe en 150 indirecte banen. Eelde heeft op dit moment in haar eigen werkgebied een bescheiden marktaandeel (ongeveer 4 procent) tegenover Schiphol (70 procent) en Duitse luchthavens (25 procent) en wil dit graag vergroten. Door regelmatige verbindingen met grotere vliegvelden zoals bijvoorbeeld Kopenhagen en München te gaan onderhouden, denkt Eelde in de toekomst beter in het internationale netwerk van vliegvelden te kunnen worden opgenomen. Daarnaast zou het aantal bestemmingen kunnen worden uitgebreid. Met verschillende ideeën denkt Van de Kreeke het aantal reizigers in de volgende tien jaar te kunnen verdrievoudigen.

De politiek speelt vooral een belangrijke rol in de bekostiging van de luchthaven. Van 2003 tot en met 2012 hebben de aandeelhouders (de provincies Groningen en Drenthe, de stad Groningen en de gemeentes Groningen, Assen en Tynaarlo) jaarlijks een bijdrage verstrekt. Nu staat de luchthaven op eigen benen maar is er sprake van een operationeel verlies (afgezien van de investeringen) van een half tot een miljoen euro per jaar. Uiteindelijk zal het misschien gaan lukken geen operationeel verlies meer te lijden maar dan is er nog geen geld voor de nodige investeringen. Daarom vraagt de luchthaven de politiek de komende jaren in de luchthaven te blijven investeren.

Verder zou de luchthaven graag de slechte busverbinding tussen Groningen en Eelde verbeterd zien.
De fractie geeft aan dat aan dat tweede punt wordt gewerkt, het eerste punt komt de komende tijd op de politieke agenda. Dankzij deze interessante en leerzame avond kan de VVD in ieder geval weloverwogen deze discussie in.

Jelle Jan Koopmans,

namens de Commissie Gemeentelijke Politiek