Commissie thema avond: Sport

Commissie GP

Aan het einde van een winderige en regenachtige donderdag in januari, werd het eindelijk droog. De eerste bijeenkomst van onze commissie Gemeentelijke Politiek vond plaats in de kantine van de voetbalclub GRC Groningen op het Sportpark Corpus den Hoorn. Sport was het thema.

Waar kun je beter over sport praten dan op een sportpark! Bij de bijeenkomst van de commissie waren bestuurders van GRC Groningen, de hockeyclub GHBS en de voetbalclub Groen Geel aanwezig. Daarnaast waren de raadsleden, Sabine, Max en Jasper aanwezig.

Onder het genot van een kop koffie heeft de commissie, na een korte introductie van en door de sportclubs, in de mooie bestuurskamer van GRC Groningen gesproken over twee onderwerpen.

Sportpark Corpus den Hoorn

Allereerst is er gesproken over het Sportpark Corpus den Hoorn.  Hoe is de onderlinge samenwerking tussen de clubs op het sportpark, wat is de staat van de velden en voorzieningen op het sportpark en is er nog ruimte voor groei in ledenaantallen.

De aanwezige clubs gaven aan dat er vrij unaniem een beeld is bij de (amateur)sportverenigingen op Corpus den Hoorn dat de velden goed zijn (of voor GHBS worden), maar dat er verschillende clubs zijn die wensen hebben om de kantine/kleedruimte te vernieuwen. Over de aanwezige gemeentelijke kleedruimte zijn de clubs ook unaniem. Te klein, te oud en te weinig.

Bij het sportpark is er een parkeer- en verkeersprobleem. Het parkeerterrein bij het sportpark is te klein voor de vele gebruikers. Zeker nu het waarschijnlijk is dat FC Groningen ook een deel van het terrein zal bebouwen. Hierbij speelt een rol dat werknemers van het Martiniziekenhuis, de tennisclub Cream Crackers en de Stadjershal ook gebruik maken van het parkeerterrein. Zeker op zaterdagen is er sprake van een gevaarlijke situaties, die tot op heden goed zijn afgelopen.

De samenwerking op bestuursniveau is goed. Er is overleg over de belangrijke zaken op het sportpark, die de clubs aangaat. Ook het overleg met de gemeente over de dagelijkse gang van zaken op het gemeentelijke sportpark is goed.

Relatie gemeente/Sportbeleid

Na een gesprek over de wijze waarop de clubs samenleven op Corpus den Hoorn hebben we gesproken over de relatie tussen de gemeente en de sportclubs en het feit of de sportclubs invulling geven aan het gemeentelijk sportbeleid.

Door de aanwezige clubs is aangegeven dat het overleg met de wethouder en de gemeente/ambtenaren goed is. Er is wel veel overleg en dat vinden de bestuurders wel bezwaarlijk, omdat er al genoeg taken op hun bordje ligt.

De bestuurders van de club zijn ook van mening dat het in de relatie met de gemeente onduidelijk is waarom het lang duurt voordat knopen worden doorgehakt. Dit zorgt er – bijvoorbeeld -  voor dat het lange trajecten zijn om een verbouw/nieuwbouw van een kantine te regelen.

Daarnaast geven de sportbestuurders aan dat ze door het aanbieden van korting op lidmaatschap, het samenwerken met kinderopvang, het aanbieden van G-hockey, clinics en het gratis laten sporten door asielzoekers invulling geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid, zoals gewenst is op grond van het gemeentelijke sportbeleid.

Na een vragenronde is de conclusie dat we met de commissie Gemeentelijke Politiek een leerzame, leuke en bovenal gezellige avond hebben gehad. In gesprek met de sportclubs zijn we meer te weten gekomen over de sportclubs op het sportpark Corpus den Hoorn. Na afloop werd ons door GRC Groningen nog de gelegenheid geboden om onder het genot van een drankje en een bitterbal na te praten.

Dank voor de gastvrijheid aan GRC Groningen en dank aan de aanwezige sportbestuurders voor een geslaagde avond van onze commissie!

Meer: https://www.facebook.com/vvdgroningengp/timeline