Overlijden Rients Wigboldus (1941 - 2015)

Overlijden Rients Wigboldus (1941 – 2015)

Bedroefd delen wij u mede dat Rients Wigboldus op 13 januari 2015 is overleden.

Bij de herdenkingsdienst in de Der Aa-Kerk en de uitvaart op 21 januari waren honderden mensen gekomen om afscheid te nemen van deze markante persoon. Tijdens de dienst werd Rients herinnerd als een echte levensgenieter, een man van (eigen) tradities en een succesvol ondernemer in de houtbranche die ook na zijn pensionering betrokken bleef bij het houtvak.

Wij zullen ons Rients vooral herinneren als een rasechte Groninger en liberaal in hart en nieren. Naar het schijnt was zijn vrijheidsdrang zo groot dat hij zich wel eens afvroeg waarom hij toch binnen het kader van de VVD moest opereren. Uit zijn jarenlange inzet en het feit dat de partijvlag tijdens de verkiezingen steevast boven zijn tuin wapperde, bleek overduidelijk zijn diepe verbondenheid met en de trots op ‘zijn’ VVD.

Naast zijn drukke werkzaamheden heeft Rients in de VVD diverse functies bekleed. Hij heeft korte tijd in de gemeenteraad van Groningen gezeten (1982) en maakte in de jaren ’80 deel uit van het bestuur van de Kamercentrale Groningen en het Hoofdbestuur.

Rients was een aimabele man, een goede spreker en had uitgesproken opvattingen. Wanneer een zaak hem echt aan het hart lag, kon hij zich er als een terriër in vastbijten. Zeker wanneer hij meende dat het misging, pakte hij je bijna bij de revers en kon hij recht voor zijn raap zijn. Bij al zijn handelen ging het deze eigenzinnige liberaal echter nooit om het etaleren van zijn persoon, maar om het belang van de maatschappij en de VVD. Een belangrijk wapenfeit waar hij achter de schermen een grote rol in heeft gespeeld, was het besluit om het hoofdkantoor van de PTT naar Groningen te verplaatsen, waardoor er duizenden banen in de regio werden gecreëerd.

Tot het laatst toe is Rients actief gebleven. Hij genoot ervan om in 2014 als kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen mee te draaien in de campagne. Ook schroomde Rients zich nog steeds niet om partijgenoten tijdens ledenvergaderingen bij de les te houden en voorzag hij ons op bijeenkomsten vaak van wijze raad. De laatste activiteit die Rients bezocht was de ALV van de Kamercentrale op 20 november 2014. De hierboven geplaatste foto, die toen werd genomen, geeft een treffend beeld van zijn optreden in de VVD.

De afdeling zal zijn persoon, zijn toewijding en wijze woorden erg gaan missen.

Wij wensen de familie veel sterkte toe met het verwerken van dit verlies.

Erik Jan Bennema