VVD wil Google Campus in Groningen

De gemeenteraadsfractie van de VVD Groningen ziet graag dat de Google Campus in Groningen gevestigd wordt. Vorige week bleek dat Google zich door het vestigen van The Factory wil focussen op startups in Nederland. De VVD ziet een mooie kans voor Groningen, omdat het Noorden een levendig startupklimaat kent. Bovendien is de provincie Groningen bij Google bekend door de bouw van hun datacentrum in de Eemshaven.

De VVD fractie ziet goede mogelijkheden om Google naar de stad te trekken. ‘Groningen heeft de grootste vertegenwoordiging van jonge inwoners van heel Nederland en een fantastisch startupklimaat. Daarnaast beschikt Groningen met zijn onderwijsinstellingen over veel kennis en innovatiekracht. Het zou voor Google dus een logische keuze zijn om een campus in Groningen te vestigen,’ aldus fractievoorzitter Sabine Koebrugge.

Door de vestiging van het datacentrum in de Eemshaven heeft Google al kunnen proeven aan de voordelen van het Noorden. Het datacentrum zelf brengt volgens de VVD vooral naamsbekendheid met zich mee voor de provincie, maar nog weinig werkgelegenheid. Juist een focus van Google op startups geeft een boost aan de werkgelegenheid in het Noorden. De liberalen verwachten bovendien dat zo’n vestiging veel studenten zal trekken waardoor het kennisniveau in Groningen nog verder omhoog getrokken wordt. Niet alleen startups profiteren hiervan, maar ook bestaande bedrijven met name in de internetsector zullen de voordelen zien van een vestiging in Groningen. ‘Er ontstaat een vermenigvuldigingseffect waarbij de toename van hoger opgeleiden en de aanwezigheid van startups samen zorgen voor meer bedrijvigheid en dus meer banen in het Noorden’, aldus Koebrugge.

De Groningse fractie krijgt bijval van VVD-Kamerlid Anne-Wil Lucas: ‘Deze week heb ik bij Neelie Kroes aangegeven dat Groningen een uitstekende locatie is voor de Google Campus, omdat in Groningen al een actief startupcluster aanwezig is.’ Neelie Kroes is ambassadeur voor startups en daarom is het voor Groningen van belang dat zij de meerwaarde ziet van een Google Campus in de stad. De VVD Groningen vindt dat het stadsbestuur snel met Google en Kroes om de tafel moet gaan om deze kans te grijpen.