VVD wil dat inrichting Reitdiephaven wordt aangepakt

De gemeenteraadsfractie van de VVD Groningen heeft vragen gesteld over de inrichting van publieke ruimtes in de wijk Reitdiephaven. Bij een rondgang door de wijk spraken wij met vele bewoners en uit die gesprekken kwam een aantal gemeenschappelijke vraagstukken naar voren. In vragen aan het college van B&W roept de VVD het college op om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren in de wijk.

Door ontwikkelingen van buitenaf is de ontwikkeling van de wijk enigszins stil komen te liggen. Er worden op dit moment geen woningen gerealiseerd en in de publieke ruimte lijkt de ontwikkeling ook stil te liggen. ‘Het is best te begrijpen dat de laatste tijd minder woningen zijn gebouwd, doordat het economisch wat minder ging. Dit mag echter niet ten koste gaan van de veiligheid en leefbaarheid van de Reitdiephaven’, aldus raadslid Max Blom.
Door de enorme vraag heeft de school bijvoorbeeld een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt en na een eerdere uitbreiding staat de volgende uitbreiding alweer in de planning. De parkeersituatie is daarop echter niet aangepast en veroorzaakt gevaarlijke situaties. Daarnaast zijn er meer onveilige (verkeers-) situaties die aandacht behoeven.
Bovendien zijn er voor buurtbewoners die geen ligplaats in de haven hebben maar wel een bootje te water willen laten, geen faciliteiten om dat te doen. Een vurige wens van die betrokkenen is de realisatie van een trailerhelling. De VVD roept het college op om de mogelijkheden hiertoe te onderzoeken en een dergelijke trailerhelling te realiseren. ‘Dit levert niet alleen voor de bewoners een voordeel op, maar biedt ook kansen voor toerisme en recreatie. De Reitdiephaven is een prachtige, karakteristieke wijk die nu al de aandacht trekt van veel fotografen’, aldus Blom.