VVD wil efficiënter en effectiever sportbeleid

De gemeenteraadsfractie van de VVD Groningen is blij dat de ingewikkelde kasrondjes bij sportverenigingen binnenkort stoppen. De Sportverenigingen die een gemeentelijke sportaccommodatie huren, betalen daarvoor nu nog een huurtarief en ontvangen tegelijkertijd subsidie om een deel van deze huur mee te betalen. Goed dat per 1 augustus dit onnodig ingewikkelde rondpompen van geld stopt. De VVD ziet graag dat nu ook andere maatregelen genomen worden om te komen tot een efficiënter en effectiever sportbeleid.

De gemeenteraadsfractie van de VVD Groningen is blij dat de eerste horde is genomen naar een efficiënter en effectiever sportbeleid. De VVD ziet graag dat nu ook andere maatregelen worden genomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan energiebesparingsmaatregelen bij faciliteiten, meer in eigen beheer laten doen door verenigingen en meer verenigingsbetrokkenheid bij vervangingsinvesteringen.

Dat sportverenigingen die een sportaccommodatie huren daarvoor vanaf 1 augustus geen subsidie meer hoeven aan te vragen is een belangrijke stap naar een efficiënter en effectiever sportbeleid. Zo wordt onnodige administratieve rompslomp verminderd, zonder dat verenigingen er financieel nadeel van ondervinden.

De VVD fractie ziet daarnaast nog diverse andere maatregelen waarmee het sportbeleid efficiënter en effectiever kan worden gemaakt. ‘Verenigingen noemen genoeg voorbeelden van hoe het efficiënter en effectiever kan. Bijvoorbeeld door velden alleen te vervangen wanneer daar echt behoefte aan is, door zuinigere verlichting en door regelmatig na te gaan of gereserveerde sportfaciliteiten ook echt gebruikt worden’, aldus sportwoordvoerder Jasper Honkoop.

In januari besloot het college al om de huurtarieven voor sportfaciliteiten voor dit sportseizoen te bevriezen, zodat het sportbeleid eerst verder besproken kon worden met verenigingen. De VVD wil dat eerst met verenigingen stappen worden gezet naar een efficiënter en effectiever sportbeleid. Een belangrijke optie die de verenigingen ook noemen is dat verenigingen meer in eigen beheer gaan uitvoeren. ‘De VVD heeft in een motie vorig jaar juni er al voor gepleit dat bij het vaststellen van nieuwe tarieven eerst wordt gekeken naar kostenverlaging en eigen beheer’, aldus Honkoop.