VVD: Tweedehands TV voor minima's

De VVD wil dat het college blijft inzetten op het gebruik van tweedehands TV’s in de witgoedregeling. Hergebruik is duurzamer, kan arbeidsgehandicapten die langdurig werkloos zijn de kans bieden om reparatieklussen te verrichten en leidt tot lagere kosten voor de regeling. Minder geld voor nieuwe TV’s betekent daarnaast ook meer geld voor onderwijs en sport voor kinderen uit minimagezinnen.

De witgoedregeling is een regeling die minima de gelegenheid biedt om op kosten van de gemeente een kapotte koelkast, wasmachine, televisie, computer of kooktoestel te vervangen. In juni 2013 heeft de raad een motie aangenomen, waarin het college werd verzocht om tweedehands goederen in te zetten in de witgoedregeling voor minima. Ook werd het college verzocht om arbeidsgehandicapten die langdurig werkloos zijn in te zetten om reparatieklussen te verrichten in het kader van deze witgoedregeling.

Het college heeft nu een voorstel ingediend om het meeste witgoed nieuw aan te gaan bieden. Hierbij wordt het argument gebruikt dat er een beperkt aanbod aan tweedehands witgoed is. De VVD constateert echter dat online ruimschoots voldoende aanbod te vinden is. Naast het feit dat door deze aanpassing onnodig de kosten zullen stijgen, gaat deze aanpassing ten koste van het duurzame hergebruik van goederen. Daarnaast verlaagt de verandering het social return, omdat de huidige regeling het nog mogelijk maakt langdurig werkloze arbeidsgehandicapten in te zetten voor reparatieklussen.

Jasper Honkoop, fractielid van de VVD Groningen, ziet liever dat het extra geld dat dit voorstel kost anders wordt gebruikt. ‘Het geld kan ook worden ingezet om kinderen uit minimagezinnen te ondersteunen. Extra geld voor toegang tot onderwijs of sport stelt kinderen in staat goed deel te nemen aan de maatschappij. Hier hebben de kinderen meer aan dan een nieuwe TV.’ Aldus Honkoop.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 22 april zal de VVD een motie indienen gericht op het blijven aanbieden van tweedehands TV’s. Wat de VVD betreft kan het geld dat bespaard wordt, ingezet worden voor ondersteuning van kinderen uit minimagezinnen, bijvoorbeeld via het jeugdsportfonds.