Verslag raadsvergadering april en bed, bad en brood overleg

Een uitgebreid verslag over de afgelopen raad, de standpunten van de VVD hierin en het actualiteitendebat over de Bed, Bad en Brood regeling.

Gemeenteraad 22 april 2015

Op 22 april is de gemeenteraad weer bijeengekomen. Tijdens deze raad werd er onder andere gesproken over de witgoedregeling voor Groningse minima, de sloop van de Finse School en de zogenaamde keukentafelgesprekken die met Stadjers die huishoudelijke hulp nodig hebben is gevoerd. Hieronder volgt een toelichting op de standpunten van de VVD met betrekking tot deze onderwerpen.

• Het college stelde voor om de witgoedregeling voor minima aan te passen, zodat er geen verplichting meer is om tweedehands televisies, koelkasten en kooktoestellen te kopen. Hierbij werd als argument gebruikt dat er te weining tweedehands apparaten beschikbaar zijn. De VVD is het daar niet mee eens, op websites zoals Marktplaats zijn namelijk voldoende televisies en koelkasten te vinden.
    Volgens raadslid Jasper Honkoop kan het geld beter op een andere manier worden besteedt. 'Het geld kan ook worden ingezet om kinderen uit minimagezinnen te ondersteunen. Extra geld voor toegang tot onderwijs of sport stelt kinderen in staat goed deel te nemen aan de maatschappij', aldus Honkoop. Helaas dachten veel andere partijen anders over dit onderwerp, waardoor het voorstel van het college door de raad is aangenomen. Naar aanleiding hiervan hebben we een persbericht geschreven. Dit persbericht kunt u hier volledig teruglezen: [link http://vvdgroningen.nl/blog_24437/76283/]
  • De meerderheid van de gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel van het college om het vervallen pand van de Finse school te slopen. Ook de VVD heeft hiermee ingestemd. Het is onverantwoord om het pand in de huidige staat te laten staan en het pand verbouwen om alsnog te gebruiken is erg duur.
  • De gemeente voert met Stadjers die zware huishoudelijke hulp nodig zijn zogenaamde keukentafelgesprekken. Aan de hand van deze gesprekken wordt bepaald welke vorm van huishoudelijke hulp aan hen wordt toegekend. Deze gesprekken hebben ervoor gezorgd dat 200 mensen een lichtere vorm van huishoudelijke hulp gaan krijgen dan voorheen.
    Een aantal partijen willen graag dat het college de mogelijkheid gaat bieden een tweede keukentafelgesprek aan te vragen en zij dienden hiervoor ook een motie in. De VVD is van mening dat deze keukentafelgesprekken moeten gaan over kwaliteit, en niet over kwantiteit. De gevoerde keukentafelgesprekken moeten kwalitatief goed zijn, en er moet sprake zijn van maatwerk. Bij de ene cliënt is meer gesprekken nodig dan bij de andere. Dit wordt niet bereikt door iedere cliënt standaard een tweede gesprek te geven. Daarnaast gaf wethouder Schroor aan dat cliënten die het niet eens zijn met de uitkomst van het gesprek zich kunnen melden bij de gemeente. Dit was voor de meerderheid van de raad voldoende om de ingediende motie niet te steunen.

Actualiteitendebat - Bed Bad en Brood 29 april 2015

Een week later, op 29 april, heeft een actualiteitendebat plaatsgevonden over Bed Bad en Brood. In het voormalig Formule 1 Hotel aan de Helsinkistraat is in de stad een voorziening gemaakt om uitgeprocedeerde vreemdelingen op te vangen. Volgens de plannen van de regering gaan de illegale asielzoekers in zes plaatsen opgevangen worden, waarbij Groningen niet tot deze zes plaatsen behoort. Het college maakte duidelijk dat de voorziening aan de Helsinkistraat niet zal worden gesloten. Onze fractievoorzitter Sabine Koebrugge heeft aan de wethouder gevraagd wat de financiële consequenties van dit besluit zijn. Hier kon de wethouder geen duidelijk antwoord op geven. Daarnaast maakte Koebrugge duidelijk dat niemand op straat hoeft te belanden. 'Uitgeprocedeerde vreemdelingen die niet meewerken aan hun terugkeer zullen in dat geval onder de regels van normale daklozenopvang vallen. Deze opvang is minder aantrekkelijk dan een BedBad&Brood-regeling, maar het is ook een vrijwillige keuze van de vluchteling om niet mee te werken aan zijn terugkeer', aldus Koebrugge. We zullen de ontwikkelingen in de landelijke politiek moeten afwachten om te zien hoe dit onderwerp zich in Groningen verder ontwikkeld.

De volgende gemeenteraad vindt plaats op 27 mei. De agenda voor deze vergadering zal voorafgaand aan de vergadering te vinden zijn op de website van de gemeente. Voor vragen naar aanleiding van deze gemeenteraad kunt u altijd contact opnemen met de fractie.