VVD en CDA: Betrek marktpartijen bij geothermie

GRONINGEN, 26 mei 2015 - De gemeenteraadsfracties van de VVD en het CDA willen dat marktpartijen beter betrokken worden bij het experiment met geothermie. Het college van B&W heeft plannen om in het Noord-Westen van de stad een put te boren waar uiteindelijk ruim 11.700 wooneenheden op aangesloten moeten worden.

Het project is niet zonder risico’s. Zo bestaat de kans dat de put toch niet de warmte oplevert die nu verwacht wordt. Om dergelijke projecten toch te stimuleren heeft het Rijk een subsidie beschikbaar gesteld. Al met al zal het om zo’n 33 miljoen euro rijksbijdrage gaan op een totale investering van 50 miljoen euro. Het Rijk investeert in dergelijke projecten om de energietransitie op gang te helpen. Bovendien wordt er voor dit project een rendement van 6 à 7 procent verwacht. Als de bron werkt, kan de productie in de toekomst verder worden uitgebreid. Dit komt door een techniek waarbij water, wat onderin de bron verwarmd wordt, opgepompt en teruggepompt wordt. Volgens de liberalen en christendemocraten zou een dergelijk project ook interessant moeten zijn voor private investeerders.

‘Als de voordelen daadwerkelijk zo groot zijn als wordt verwacht, zullen marktpartijen hier ook interesse in hebben,’ schat CDA-raadslid Herman Pieter Ubbens in. ‘De risico’s hoeven dan niet alleen door de gemeente en het Rijk gedragen te worden, omdat private investeerders hier ook in mee kunnen delen. De second opinion die het college heeft laten doen, adviseert ook een betere focus op private investeerders. Daar zien wij in het voorstel nog weinig van terug’.

Volgens VVD-fractievoorzitter Sabine Koebrugge kan ook de kennis en deskundigheid van marktpartijen benut worden. Wellicht zijn er mogelijkheden om de warmte efficiënter te winnen dan nu in de business case van het college voorgesteld is. ‘Hoe beter geothermie werkt, hoe meer het kan concurreren met gas en dat is wat we nodig hebben voor de energietransitie,’ zegt Koebrugge. ‘Heel goed dat ook het Rijk wil investeren in de energietransitie. Het gaat echter wel om een subsidie die betaald wordt met belastinggeld. Dit geld hoeft dus niet op. Als er kansen zijn voor private investeerders, moeten die benut worden’.

Om meer aandacht te vragen voor de rol van marktpartijen zullen de VVD en het CDA tijdens de raadsvergadering van woensdag een motie indienen. Zij roepen het college daarbij op om de business case samen met potentiële private investeerders uit te werken en in overleg te gaan over samenwerkingsmogelijkheden.

In de bijlage onderaan kunt u de motie vinden.