Woordvoering Sabine Koebrugge bespreking rekening 2014

Woordvoering van fractievoorzitter Sabine Koebrugge tijdens de bespreking van de rekening 2014 in de gemeenteraad

Voorzitter,

Er is in dit huis nog wel eens gesproken over moties die niet worden uitgevoerd of verkeerd worden uitgevoerd. Die ervaring heeft de VVD helaas ook wel eens gehad. Als wij terugkijken naar het voorjaars- en begrotingsdebat in 2013, kan de VVD constateren dat dat nu allerminst het geval is geweest!

De VVD vroeg destijds om meer inzichtelijk te maken wat voor arbeidspotentieel nou eigenlijk in de kaartenbakken van SoZaWe zit. De gemeente had op dat moment geen flauw idee wat de mensen zonder baan eigenlijk zouden kunnen. Wij liberalen gaan graag uit van de kracht van het individu en kijken daarom naar wat mensen wél kunnen. Het was geen gemakkelijke opgave om te achterhalen waar de kwaliteiten liggen van ons arbeidspotentieel, maar het college is hier hard mee aan de slag gegaan. En met resultaat, want zeker in vergelijking met andere gemeenten, heeft de stad het niet slecht gedaan. Hoewel er nog 11.250 uitkeringsgerechtigden begroot waren, waren het er uiteindelijk 10.007. Nog steeds een behoorlijk aantal, maar we gaan vooruit.

Bovendien werd vanmiddag bij de persconferentie van het college duidelijk dat dit nog verder uitgebreid gaat worden. Ook naar mensen die moeilijker aan het werk kunnen, zal gekeken worden, zodat ook hun kansen ingeschat kunnen worden. Na de zomer start de gemeente met gesprekken met deze 6.000 a 7.000 mensen die onvoldoende in beeld zijn. De VVD juicht het van harte toe dat het college ook hun talenten in kaart zal brengen.

Om er ook voor te zorgen dat er voldoende banen zijn voor deze groep, blijft de inzet op economisch beleid noodzakelijk.

Ook de pilot om de eigen WOZ-waarde te berekenen, bleek een succes. De VVD vroeg het college om in 2014 een pilot te starten waarbij aan de voorkomt informatie opgehaald wordt van huiseigenaren met betrekking tot de waarde van hun huis. Dit voorkomt dat mensen achteraf, bij het bekend worden van de WOZ-waarde, bezwaren moeten indienen. Dit blijkt te werken en daar zijn wij blij mee.

Waar de VVD ook blij mee is, is met de uitvoering van de motie Veiligheidsweek. Bij het voorjaarsdebat 2014 motie ingediend, meteen uitgevoerd door waarnemend burgemeester Vreeman. En het was niet alleen een veiligheidsweek, maar een heuse veiligheidsmaand.

Complimenten aan het college voor het uitvoeren van onze verzoeken.

Ook de financiële positie van de stad verbetert. Het weerstandsvermogen is niet bepaald een populaire term voor de buitenwereld, maar is wel een goede graadmeter van de financiële positie van de stad.

Voorzitter, als u mij toestaat, houd ik graag een klein quizje.

Weet iemand wat het weerstandsvermogen in 2011 was?
Antwoord: 0,44, dat is zwaar onvoldoende!
En 2012?
Antwoord: 0,60, dat is nog steeds onvoldoende.
Dit was overigens allemaal zonder de VVD in het college. Ik zeg het maar even.
2013?
Antwoord: 0,79, nog steeds onvoldoende, maar we naderen de 0,8; voor de VVD de absolute ondergrens, maar 1,0 is pas voldoende.
In 2014 komen we op 0,87 uit. Nog steeds matig, maar we gaan gelukkig richting de 1,0.
Dat is duidelijk wel eens anders geweest.

Ook de lokale lastendruk is duidelijk verbeterd. In 2012 had Groningen nog de zwaarste woonlasten van de 34 grootste gemeenten. In 2013 zakten we naar plek 5 en inmiddels staat Groningen op plek 13.

We zien dus een duidelijke verbetering van de financiële positie van onze stad. Dit is het resultaat van verantwoord financieel beleid waar de VVD het college mee wil complimenteren. Bovendien geeft dit college meer ruimte aan stadjers en ondernemers. Hier hebben wij in 2013 bij de begroting ook de nodige aandacht voor gevraagd en we beginnen daar nu de vruchten van te plukken. We halen steeds meer grote bedrijven binnen die voor werkgelegenheid zorgen. Bovendien hebben we een geweldig startup-klimaat waar Groningen van profiteert. Gisteren wist BNR ons te vertellen dat de RUG 111 spin-offs opleverde met een economische impact van 74,2 miljoen euro. In Amsterdam kwamen ze niet verder dan 47 startups met een impact van 38 miljoen euro. Dat is de helft van wat Groningen presteert. Groningen doet het dus eigenlijk waanzinnig goed.

Dat lijken mij mooie woorden om mee af te sluiten.

Voorzitter, dankuwel.