Verslag raadsvergadering 27 mei 2015

Vorige week woensdag heeft er een uitgebreide #raad050 plaatsgevonden. Naast de reguliere raad werd namelijk ook de Gemeenterekening 2014 besproken. Namens de VVD sprak fractievoorzitter Sabine Koebrugge positieve woorden over het resultaat van vorig jaar. Zo brengt de gemeente, op initiatief van de VVD, de kwaliteiten van uitkeringsgerechtigden in kaart. Als de gemeente beter weet wat deze mensen kunnen, kunnen deze mensen op een betere manier naar een baan worden begeleid. Ook profileert Groningen zich steeds meer als een stad met een geweldig startup-klimaat. Zo levert de RUG 111 startups op, met een economische impact van 74,2 miljoen euro.

Toch zijn er nog zeker verbeterpunten voor de gemeente. Zo is het weerstandsvermogen in 2014 verder gegroeid, maar is dit nog steeds onvoldoende hoog. Door als gemeente ook de komende jaren een degelijk financieel beleid te voeren, moet dit weerstandsvermogen worden verhoogd.

Tijdens de reguliere raad stond onder andere de afkoop van de onderhoudsbijdrage aan Euroborg op de agenda. Deze jaarlijkse bijdrage kon in een keer afgekocht worden voor €5,7 miljoen. Dat bedrag wordt doorgeleend aan FC Groningen, zodat zij oude en tevens dure leningen af kan lossen en kan investeren in de jeugdopleiding en het nieuwe Topsportzorgcentrum op Corpus. Het afkopen gebeurt budgetneutraal, mede doordat de bijdrage jaarlijks werd geïndexeerd en nu in één keer wordt afgekocht. Het kost dus geen extra geld en de positie van Euroborg en de FC Groningen wordt versterkt. Bovendien krijgt  Euroborg met deze lening meer zeggenschap over de financiële gang van zaken bij FC Groningen, zodat er waarborgen zijn voor de terugbetaling van de lening. Dat was een belangrijk punt voor de VVD-fractie, naast de besteding van die lening aan de jeugdopleiding. Daarmee worden breedtesport en topsport versterkt. Bovenstaande overwegende heeft de VVD-fractie voor het raadsvoorstel gestemd.

Verder zijn tijdens de raad de volgende punten behandeld:

• Door middel van geothermie wil de gemeente warmte gaan leveren voor ruim 11.700 woningen. Voor de VVD is het van belang dat bij dit project ook private partijen worden betrokken.
    'Wellicht zijn er mogelijkheden om efficiënter te werken. Private partijen hebben meer kennis en deskundigheid, en kunnen ervoor zorgen dat geothermie nog meer kan concurreren met gas', aldus Sabine Koebrugge. Het is goed dat het Rijk investeert in de energietransitie om minder afhankelijk van gas te worden. Dit betekent echter niet dat een rijkssubsidie daadwerkelijk op moet. Dit is immers ook belastinggeld. Om meer private investeerders bij het project te betrekken heeft de VVD, samen met het CDA, een motie ingediend, die door een meerderheid van de raad ondersteund is. Zie artikel in het Dagblad van het Noorden van 27 mei 2015.

• MartiniPlaza krijgt het resterende budget van 4,2 miljoen euro ter beschikking om achterstallig onderhoud te plegen. In 2014 werd besloten tot een financiële injectie in MartiniPlaza, omdat er sprake was van achterstallig onderhoud aan de gebouwen en installaties. Vorig jaar werd daarop het eerste deel van het budget uitgekeerd aan MartiniPlaza, nu volgt het tweede deel.

• Vanaf 1 juli wordt betaald parkeren op zon- en feestdagen ingevoerd in de binnenstad, Hortusburt en Binnenstad-Oost. Winkels mogen namelijk elke zondag open zijn. Door betaald parkeren in te voeren op de zon- en feestdagen, wordt de parkeerdruk beperkt en wordt aan de financiële gezondheid van het Parkeerbedrijf gewerkt.

• De subsidies voor de Ouderenraad, Adviesraad voor Gehandicaptenbeleid en het WMO-platform worden stopgezet. Hiervoor in de plaats komt een nieuwe vorm van advisering.

Klik hier om de volledige woordvoering van Sabine Koebrugge te lezen. Om de ingediende motie over geothermie te lezen, klikt u op de bijlage.