Werkbezoek met minister Melanie Schultz van Haegen

Donderdag 9 maart 2017 heeft minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen een werkbezoek in Groningen gehad. De middag bestond uit een bezoek aan DUO en een huiskamerbijeenkomst met bewoners.

De opdrachtnemer van de aanpak zuidelijke ringweg, Combinatie Herepoort, heeft ons meegenomen in de aanpak van de ringweg en heeft enkele beelden getoond van de nieuwe situatie. Tevens is aandacht besteed aan de resultaten van Beter Benutten en hoe we verder om kunnen gaan met slimme en duurzame mobiliteit in de periode 2018-2021. DUO, waar wij te gast waren, heeft hier al de nodige ervaring mee en heeft deze ervaring met ons gedeeld. Daarnaast is het initiatief TopDutch onder de aandacht gebracht van de minister. Dit initiatief laat goed zien dat we in het Noorden in staat zijn om krachten te bundelen en innovaties op gang te helpen.

Onze fractievoorzitter Sabine Koebrugge heeft aandacht gevraagd voor toekomstige uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid en innovaties: de noodzaak van de aanpak van de westelijke ringweg, de ontwikkeling van dronetechnologie op bijvoorbeeld Groningen Airport Eelde en de bottleneck A28. Afsluitend organiseerden wij een huiskamerbijeenkomst waar omwonenden de mogelijkheid hadden om vragen te stellen en hun zorgen te uiten over de aanpak van Ring Zuid. Dit leverde goede gesprekken op met de minister en met de aanwezige raads- en statenleden.