Blog (1) Groningen: We are the internet

In 2014 kondigde Google aan dat het Amerikaanse mega-bedrijf een mega-datacenter ging openen in de Eemshaven. Prachtig nieuws voor onze regio en natuurlijk ook voor de stad! Het datacenter (eigenlijk niet heel veel meer dan een zwaarbeveiligde hal met daarin een ongelooflijke hoeveelheid computers en harde schijven die enorm veel stroom vragen) is inmiddels af en geopend door Minister Kamp. Vanuit Groningen hebben wij geprobeerd om Google zo goed mogelijk te helpen. Bijvoorbeeld in de zoektocht naar personeel en huisvesting voor dat personeel. Het International Welcome Center North (IWCN), opgericht door de drie noordelijke provincies en de vier grote steden in Noord-Nederland, speelde hier een belangrijke rol in.

Het was dan ook geen verrassing dat Google vorig jaar naar Groningen kwam met een tweedaags evenement genaamd “De Digitale Werkplaats”. Meer dan 1400 mensen lieten hun digitale vaardigheden gratis bijspijkeren op het Suikerunieterrein. En juist omdat het zo’n succes was, koos Google er dit jaar voor om hun eerste editie van De Digitale Werkplaats 2.0 in Groningen te organiseren. In de week van 19 tot 26 juni neemt Google bezit van het terrein en organiseert daar workshops voor ondernemers, werkzoekenden en studenten van alle niveaus. Meedoen kan hier

Het belang van de komst van Google valt voor de regio en de stad niet te onderschatten. Sinds de aankondiging van het datacenter staan we mondiaal in de schijnwerpers als regio waar heel veel gebeurt op digitaal gebied. En samen met de internetondernemers, de kennisinstellingen en de verschillende overheden hebben wij daar een schepje bovenop gedaan. Sinds januari is er een Digital Office Groningen, dat vele initiatieven moet verbinden en een extra impuls moet geven. In Groningen lopen wij voorop in deze relatief jonge sector. Er zijn heel veel bedrijven, groot en klein, die dankzij het internet juist hier in Groningen zijn ontstaan. Van Belsimpel tot Frank.nl en via Voys naar HackerOne. Die bedrijven zorgen niet alleen voor werkgelegenheid, de ondernemers die ze ooit begonnen inspireren een nieuwe generatie. Want Groningen, met bijna 60.000 studenten, een levendig cultureel klimaat en fantastische woonvoorzieningen, is de ideale stad waar de nieuwe economie volwassen kan worden. Als overheden, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen de handen ineen slaan, kunnen we heel erg veel in Noord-Nederland. Gelukkig gebeurt dat meer en meer.

We hebben de software. We hebben de hardware. En we hebben ongelooflijk veel creatieve en slimme mensen die precies weten wat ze daar mee kunnen. Dus ja. We are the internet. ;-)