VVD, CDA en Stadspartij willen opheldering over Bed-Bad-Broodvoorziening

De gemeenteraadsfracties van VVD, CDA en  Stadspartij hebben gezamenlijk schriftelijke vragen gesteld aan het college over de Bed-Bad-Broodvoorziening. Al eerder vroegen de drie partijen om aanvullende informatie tijdens de debatten. Uit de reeds ontvangen informatie bleek volgens hen nog niet dat de voorziening nodig is aanvullend op de aanpak van het Rijk.

In december 2016 hebben de fracties hun ongenoegen ook al geuit over de wijze waarop het college de Bed-Bad-Broodvoorziening openhoudt. Staatssecretaris Dijkhoff heeft destijds aangegeven acht lokale vreemdelingenvoorzieningen op te willen zetten mits alle Bed-Bad-Broodvoorzieningen worden gesloten. De fracties willen graag van het college horen of het bereid is om de Bed-Bad-Broodvoorziening te sluiten indien het Rijk een andere oplossing aanbiedt en hier na de kabinetsformatie om vraagt. ‘De verantwoordelijkheid voor het opvangen van vreemdelingen ligt bij het Rijk en niet bij de gemeente Groningen. Het is daarom curieus dat de gemeente hier belastinggeld van de Stadjers aan uitgeeft’, aldus fractievoorzitter van de VVD Sabine Koebrugge.

‘De cijfers tonen aan dat de Dienst Terugkeer & Vertrek betere resultaten levert’, zegt Amrut Sijbolts van de Stadspartij. Recentelijk presenteerde DT&V hun resultaten aan de gemeenteraad. Bij de dienst zijn van de 21.560 ingestroomde personen 17.090 personen uitgestroomd. Dit gebeurde dan wel onder toezicht van de dienst, dan wel zelfstandig. Bij de gemeente stroomde slechts 7 van de 296 mensen uit, volgens de cijfers die de raad in december 2016 ontving. De fracties van VVD, CDA en Stadspartij zien een fors verschil tussen deze resultaten en willen van het college weten of de uitgave van Gronings gemeenschap geld daarmee wel zinvol is.

De drie partijen zijn van mening dat mensen niet zomaar op straat gezet moeten worden. Na een gerechtelijke uitspraak en het einde van een procedure is het echter zaak dat mensen terugkeren of werken aan terugkeer. ‘Voor het draagvlak voor het opvangen van vluchtelingen is het cruciaal dat we consequent zijn in de aanpak. Bovendien willen we niet de schijn wekken bij de uitgeprocedeerde asielzoekers dat er meer in zou zitten, terwijl de rechter al anders beslist heeft’, aldus CDA-fractievoorzitter René Bolle.