Nieuw afvalsysteem wordt uitgesteld

Diftar
De gemeenteraad heeft woensdag 29 maart geen besluit genomen over de invoering van Diftar. Diftar staat voor “gedifferentieerde tarieven”. Ieder huishouden betaalt voor de hoeveelheid afval die wordt weggegooid. Onderscheid wordt gemaakt tussen bewoners met een kliko en bewoners met een ondergrondse afvalcontainer. De eerste betaalt per kilo, de tweede per zak. De VVD is van mening dat diftar een goed middel is in het streven naar een duurzame wereld. Burgers nemen verantwoordelijkheid voor het goed scheiden van hun afval en worden zich bewuster van de gunstige effecten daarvan.
Bovendien krijgt men invloed op de kosten voor de afvoer van afval: als je je afval goed scheidt en daardoor minder restafval hebt, ben je goedkoper uit. Kortom: de vervuiler betaalt of de scheider wordt beloond.

De meningen over het wel of niet invoeren van diftar liepen sterk uiteen en er was op dat moment geen meerderheid voor invoering van Diftar. Wethouder Joost van Keulen heeft daarom namens het college voorgesteld om het raadsvoorstel in te trekken. De raad heeft ermee ingestemd dat het voorstel wordt teruggetrokken. Met de raad zal de komende periode worden overlegd hoe het voorstel, zonder een beslissing over diftar, weer aan de raad kan worden voorgelegd. Daarbij zal de wethouder het gesprek aangaan over de overige onderdelen uit het voorstel zoals de extra investeringen en voorzieningen. Ook zal op zoek worden gegaan naar een nieuw voorstel om het afvalbeheerplan verder te verbeteren op het gebied van afvalscheiding. Een beslissing over diftar zal in deze raadsperiode niet meer aan de orde komen, maar zal aan de nieuwe gemeenteraad worden over gelaten.

Roeisport
De raad heeft zich uitgesproken over de problemen van de Groningse roeiverenigingen Gyas, De Hunze en Aegir. Roeiers zetten Groningen als sportstad op de kaart met olympisch talent, internationale topwedstrijd de Hel van het Noorden en meer dan 2000 roeiers. Helaas staat de sport onder druk. Eerder ging de roeibaan in Harkstede al verloren. Maar ook heeft de Hel van het Noorden sinds 2015 een latere starttijd dan voorheen, waar gezien de groei van de wedstrijd een vroegere starttijd of spreiding over twee dagen juist gewenst is. Op aandringen van de VVD heeft het college toegezegd zich bij andere overheden in te zullen zetten voor een vroegere starttijd of spreiding.

Ook wil Gyas, gezien de gestage groei van de vereniging en de verbouwing van de Zuidelijke Ringweg, meer in gesprek met de gemeente over verbouwing en bereikbaarheid van hun pand en meer oog voor de belangen van de vereniging. Het college benadrukte het belang van de afspraken over bereikbaarheid met combinatie Herepoort en heeft met vertraging eerdere verzoeken van de vereniging alsnog in behandeling genomen.

Voornaamste zorg voor Gyas en De Hunze zijn de damwanden in het Noord-Willemskanaal. Aan de oostzijde zijn in 2016 stalen damwanden aangelegd, waardoor er meer golfslag ontstaat en het roeien wezenlijk wordt bemoeilijkt. Ook zijn er plannen voor aanleg van stalen damwanden aan de westkant van het kanaal. De VVD heeft samen met andere partijen een motie ingediend voor een veilig en bevaarbaar Noord-Willemskanaal voor de roeiers. “Wij verwachten van provincie en stad ook dat het uitgangspunt is dat een vereniging bereikbaar moet zijn, roeiwater begaanbaar en topwedstrijden voldoende ruimte krijgen om talent te blijven aantrekken. En wij verwachten van dit college dat het zich bij waterschappen, provincie en Rijk inzet voor het sportbelang van de stad.” aldus raadslid Jasper Honkoop. Deze motie is unaniem gesteund door de gemeenteraad.

Voortgang project eenrichtingsverkeer Herebrug
De VVD kan zich vinden in de gefaseerde wijzigingen in de verkeerssituatie aan de zuidkant van de binnenstad. Ook de ontsluiting van de parkeergarages moet en kan anders en de nieuwe routes over het Zuiderdiep en het Emmaplein zijn wenselijk.  De mogelijke plannen voor eenrichtingsverkeer over de Herebrug wordt  als niet wenselijk gezien. Die beperken namelijk de bereikbaarheid van de binnenstad, zowel voor bezoekers als voor bewoners. Bovendien veroorzaakt dat op andere plekken in het centrum weer nieuwe opstoppingen. Raadslid Max Blom heeft gevraagd om een toezegging van het college dat als het eenrichtingsverkeer op de Herebrug überhaupt weer aan de orde komt zij dat eventuele voorstel eerst aan de raad zal voorleggen, zodat de raad dat dan kan beoordelen. Het college heeft in de beantwoording die toezegging gedaan.

Inkoop Sociaal Domein
In grote lijnen kan de VVD zich vinden in de inzet voor de inkoop van het sociaal domein vanaf 2018. Het stimuleren van zelf- en samenredzaamheid, de inzet op vroegsignalering en de ontwikkeling van basisvoorzieningen dichtbij kan op onze steun rekenen, maar ook de inzet op laagdrempelig hulp en het streven ondersteuningsvragen dichtbij de stadjer en samen met de stadjer op te lossen. Waar de VVD zich niet in kan vinden is het collegevoorstel om in het sociaal domein, voor beschermd wonen en publiek vervoer, een maximaal aantal aanbieders te gaan hanteren. Waar het college aangeeft dat een (te) groot aantal aanbieders contractmanagement en beheer bemoeilijkt, kan een maximum, onverstandig geïmplementeerd, innovatieve aanbieders weren. Ook kan op verstandiger manieren worden geselecteerd, bijvoorbeeld door kwaliteitscriteria aan te scherpen of samenwerking in de sector aan te moedigen. De VVD heeft daarom een motie ingediend die nader onderzoek bepleit en een besluit over een eventueel maximum uitstelt. Deze motie is door de raad aangenomen.