VVD: gemeenteraad in gesprek met experts over toekomst WIJ

WIJ-teams zijn er voor hulp of ondersteuning zowel als voor mensen die zich graag inzetten voor hun buurt. Voor het succes van WIJ is het contact met buurtbewoners, bestaande en nieuwe zorgaanbieders en de onderwijs- en sportwereld belangrijk. De VVD pleit daarom voor een expertmeeting waarbij de vraag centraal staat: hoe kijken WIJ-teams én partners aan tegen de samenwerking? Wat is de sleutel tot succes?

De principekeuze voor de oprichting van een stichting is gemaakt en de komende tijd wordt het nieuwe WIJ Groningen opgezet. Daarmee breekt voor de WIJ-teams een nieuwe fase aan. Veel aandacht zal daarbij uitgaan naar het verzorgen van continuïteit in de zorg-verlening, het goed organiseren van het nieuwe WIJ en het plaatsen van de medewerkers.

Juist in deze nieuwe fase moet ook worden stilgestaan bij de samenwerking tussen WIJ en partners. Jasper Honkoop (VVD): “Belangrijk voor het succes van WIJ is het contact met buurtbewoners, nieuwe zorginitiatieven en anderen zoals het onderwijs en de sportwereld. Voor succes in 2018 is het waardevol als de raad tijdens een expertbijeenkomst hoort hoe de samenwerking loopt en welke wensen en aanbevelingen er leven voor de verdere ontwikkeling van WIJ.”

De VVD wil daarom dit najaar een expertmeeting om van de stad te horen hoe zij tegen de samenwerking tussen WIJ-teams en partners aankijken. De VVD stelt voor dat de experts vooral met elkaar in gesprek gaan, zodat de politiek kan luisteren en informatie ophalen.

Dit initiatief wordt vandaag gepresenteerd tijdens de gemeenteraadscommissie Onderwijs en Welzijn en is opgesteld na een recent werkbezoek aan een WIJ-team.