Geen basisbaan, maar échte baan

Gisteren bespraken we in de gemeenteraad onder andere het “experiment basisbaan” De VVD is tegen de basisbaan en voor échte banen. Zeker in de huidige arbeidsmarkt, het aantal banen in Noord-Nederland was nooit eerder zo hoog als nu, is het vreemd en onnodig om zelf banen te gaan bedenken en met gemeenschapsgeld te betalen. Voor een fractie van het bedrag kun je mensen ondersteunen bij het vinden van een bestaande baan.

Inmiddels is ook nog eens bekend geworden dat de gemeente er financieel niet goed voor staat. De wethouder van financiën zei hierover in het Dagblad “Zo zal opnieuw gekeken moeten worden naar investeringen die de gemeente wil gaan doen. Bijvoorbeeld naar plannen voor wijkvernieuwing, een investeringsfonds voor groen en basisbaan”

Wij zijn dat met de wethouder eens en hebben daarom een motie ingediend met het verzoek nu eerst te wachten met de basisbaan totdat er op zijn minst helder is welke keuzes de gemeente hierin gaat maken. Helaas heeft de motie het niet gehaald, waarmee we nu dus alvast een voorschot nemen op een plan dat volgens ons niet goed is, maar daarnaast ook nog eens veel geld kost.